عنوان کتاب:     مفاهیم و مبانی سیستم عامل سیلبرشاتس

عنوان اصلی:     Operating System Concepts- Silberschatz, Galvin, Gagne

کتاب Operating System Concepts سیلبرشاتس یکی از سه منبع اصلی درس سیستم عامل در مقاطع کاردانی و کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد رشته‌های مرتبط علوم کامپیوتر و IT  می‌باشد. این کتاب از مراجع اصلی طراحی سؤالات سیستم عامل در آزمون کارشناسی‌ارشد رشته‌های کامپیوتر نیز هست. دو کتاب مرجع دیگر برای این درس عبارتند از :

  1. سیستم‌های عامل نوشته ویلیام استالینگز
  2. طراحی و پیاده‌سازی سیستم عامل نوشته اندرو تانن‌بام

در ایران ترجمه‌های متعدد و فراوانی از کتاب فوق‌الذکر (سیلبرشاتس) از ویراست‌های مختلف آن موجود می‌باشد. ویراست هشتم آن بیشترین میزان نشر را به خود اختصاص داده است. ویرایش نهم آن که در سال2013 توسط انتشارات وایلی (Wiley) به چاپ رسیده است در اینترنت به صورت کامل و pdf موجود است. از جمله ترجمه‌های معروف و خوب این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مفاهیم سیستم عامل پری‌سیما آتاماژوری انتشارات آشیان
  2. مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل عین‌الله جعفرنژاد قمی علوم رایانه
  3. مفاهیم سیستم عامل علیرضا روحی الیاس ، ناقوس (ویراست نهم و هشتم)
  4. مفاهیم سیستم عامل سید امیر اصغری نیاز دانش

به نظر می‌رسد که ترجمه روحی از این کتاب که توسط ناقوس چاپ شده‌ است بهترین ترجمه باشد؛ پس از آن ترجمه خانم پری‌سیما آتاماژوری بسیار محبوب است.

در مورد خاص کتاب ترجمه و تالیف دکتر حسن سیدرضی، کتاب از کتاب‌سازی مناسبی برخوردار نمی‌باشد. ترجمه کاملی از متن اصلی نیست و قسمت‌های بسیاری از کتاب اصلی حذف شده است. چیزی بین کتاب و جزوه است. نه به کاملی و جامعی اصل کتاب است و نه به سادگی و روانی جزوه‌های این درس (مثل جزوه‌های پارسه، ماهان و مدرسان‌شریف)