خواندن زندگی‌نامه‌های بزرگان همواره الهام‌بخش کودکان و نوجوانان بوده است. کتاب علاوه بر بیان سرگذشت یکی از بزرگ‌ترین مخترعین آمریکا یعنی توماس ادیسون، سعی در ایجاد انگیزه برای داشتن نگاهی خلاق به مسائل پیرامونی دارد. درخلال بیان این سرگذشت که بسی جذاب و عبرت‌آموز است درس‌های بزرگی از سخت‌کوشی، پشتکار، امید و ایمان به هدف فراگرفته خواهد شد. وجود 21 فعالیت و سرگرمی علمی مرتبط در کتاب بر جذابیت بیشتر کتاب افزوده است. لابلای صفحات کتاب به زندگی بزرگان دیگر همچون گراهام بل، نیکولا تسلا و جان فورد نیز اشاره می‌شود که خالی از لطف نیست.

زندگی سرشار از تلاش توماس ادیسون که در کودکی با سختی فراوانی همراه بوده و تنها به مدد پشتکار مثال‌زدنی او به سرانجامی دلخواه رسیده است، همواره برای کودکان و نوجوانان الهام‌بخش و جذاب است. کتاب از عهده بیان سیر زندگی او برآمده است و مخاطب را با خود همراه می‌کند. وجود طرح‌واره‌های اختراعات ادیسون در کتاب که در عین سادگی از خلاقیت بی‌بدیل او حکایت دارد جنبه استنادی کتاب را بیشتر کرده است. از اینها گذشته 21 فعالیت عملی که در کتاب طراحی شده است مخاطب را تنها در سطح خواننده نگه‌نداشته و اجازه می‌دهد که خود او نیز دست به عمل زده و خلاقیت خود را بکار گیرد. این کتاب ترجمه‌ای است از Thomas Edison for Kids: His Life and Ideas(21 activities) Laurie Carlson- Chicago Review Press, 2006. ترجمه کتاب نسبتا خوب است ولی در بسیاری از موارد نیاز به ویراستاری وجود دارد تا متن، روان‌تر و خواناتر شود. متن کتاب اندکی دست‌انداز ترجمه‌ای دارد که برای مخاطبی که درحال فراگیری مهارت‌های خواندن و نوشتن است ایجاد اشکال دستوری و نگارشی می‌کند. بهتر بود که کتاب نکات علمی و فنی پشت اختراعات ادیسون را بیشتر و با زبان ساده‌تر برای مخاطب نوجوان که بنیه علمی کمتری دارد بیان می‌کرد. ای کاش طرح‌واره‌های و گرافیک کتاب با کیفیت بهتری اجرا شده بود.

کتاب اندکی قدیمی است. کتاب‌های مشابه از انتشارات مختلف در مورد ادیسون مانند انتشارت فاطمی، به‌نشر و غیره و البته کتاب دیگری از همین ناشر (ققنوس) در مورد ادیسون وجود دارد، که نیاز به بررسی دارد. با توجه به موارد فوق و محتوای جذاب برای مخاطبان نوجوان و البته کیفیت قابل‌قبول کتاب، مطالعه آن را به نوجوانان توصیه می‌کنم.