فیزیولوژی عمومی

نویسنده: دکتر حسین ابراهیمی مقدم

انتشارات: فارابی

کتاب فیزیولوژی عمومی نوشته دکتر ابراهیمی مقدم توسط انتشارات فارابی در سال 1394 به چاپ رسیده است. فیزیولوژی انسان علم شناخت ساختمان‌ها و دستگاه‌های بدن انسان از دیدگاه عملکرد است. کتاب در 11 فصل تنظیم شده است که 10 فصل آن به عملکرد دستگاه عصبی و تنها فصل یازدهم به عملکرد دستگاه غدد درون ریز که ارتباط مستقیمی با دستگاه عصبی دارد می‌پردازد. به گفته خود نویسنده در مقدمه کتاب برای دانشجویان روانشناسی که درس‌های نوروپسیکولوژی و روانشناسی فیزیولوژیک می‌خوانند نوشته شده است.

دکتر ابراهیمی مقدم استاد دانشگاه آزاد رودهن و از کارشناسان روانشناسی برنامه‌های تلوزیون است. کتاب بیشتر به جنبه‌های روانشناختی فیزیولوژی اعصاب می‌پردازد.

عنوان کتاب فیزیولوژی عمومی است که با محتوا که تنها فیزیولوژی ناقصی از دستگاه عصبی و غدد درون ریز را توضیح می‌دهد تناسب ندارد. مطالب قدیمی و بسیار ناقص و خلاصه‌شده است . بیشتر شبیه جزوه است تا کتاب. کتاب ادعا دارد که کتاب درسی است ولی از انسجام کتاب درسی کمتر بهره برده است. وجود قسمت واژگان کلیدی که تنها واژه‌های مهم به فارسی در آن فهرست شده است کاملا بلااستفاده و بی‌مورد است. ارجاع مطالب اساسا مناسب نیست و یا اساسا وجود ندارد. استنادات علمی ضعیف و بعضا غیر قابل پیگیری است. تصاویر کیفیت بسیار پایین دارد و برای کتاب فیزیولوژی مناسب نیست. مرسوم کتب درسی پرسش و یا تمرین و یا ارجاعی به مطالعه بیشتر در موضوعات وجود ندارد. تناسب محتوایی بین بخش‌ها وجود ندارد 10 فصل در مورد دستگاه عصبی و 1 فصل در مورد غدد درون ریز و دیگر دستگاه‌های بدن هیچ و عنوان کتاب هم فیزیولوژی عمومی!

کتاب جزوه‌ای بسیار ناقص از فیزیولوژی تنها دستگاه عصبی با نگاه محدود روانشناسی است. با وجود نمونه‌های بسیار کامل‌تر عمومی‌تر و با انسجام محتوایی بیشتر خرید آن به صلاح نیست. و بیشتر به درد دانشجویان دکتر که با ایشان درس دارند و مجبور به خرید هستند می‌خورد!