• طبیعت‌گردی با گیاهان ایران مجید اسکندری 1393
  • خزندگان و دوزیستان ایران  کامران کمالی  1392
  • پروانه‌های ایران  علیرضا نادری  1391

انتشارات ایران‌شناسی چند سالی است که همت کرده و گامی بزرگ در راه معرفی سرمایه‌ها و شگفتی‌های طبیعی ایران برداشته است. جمعی از پژوهشگران و عکاسان جوان ایرانی ثمره زحمات و تلاش‌های چند دهه خود را با کیفیت عالی به زیور طبع آراسته‌اند. بی‌گمان شناساندن گونه‌های جانوری و گیاهی و معرفی زیستگاه‌های ایران به عموم مردم ایران اثر بخش‌ترین راهکار برای حفظ این تنوع زیستی است.

راهنمای میدانی (Field Guide) به کتاب دارای تصویر گفته می‌شود که برای شناسایی گیاهان و جانوران و آثار طبیعی می‌توان آن را به آسانی به همراه داشت. به گفته علیرضا نادری یکی از نویسندگان- این اصطلاح برای کتابهایی به کار می‌رود که بتوان در عرصه و محل کار آن را در دست گرفته و از آن استفاده کرد. این کتاب‌ها در رده کتاب‌های مرجع قابل‌حمل قرار می‌گیرند و بر خلاف اطلس‌ها که معمولا بزرگ و سنگین بوده و مناسب مطالعه میدانی نیستند، استفاده از راهنماهای میدانی ساده است.

کتاب‌های فوق‌الذکر محصول مطالعات، تحقیقات میدانی و عکس‌های پژوهشگران جوان کشور است که بسیار مورد توجه پژوهشگران خارجی نیز قرار گرفته است. کیفیت عکس‌ها و کتاب‌سازی آن بسیار خوب می‌باشد. توضیحات در مورد هر گونه و رده دقیق و کار‌آمد و جذاب است. شگفتی‌های علمی فراوانی در این سه کتاب درباره گونه‌ها و تنوع زیستی ایران وجود دارد. مقدمه‌ها بعضا کامل و جامع و البته مختصر نوشته شده است. هرچند کاستی‌هایی در بعضی موارد می‌توان در  این کتاب‌ها یافت، اما در شرایطی که کتاب‌های ترجمه‌ای و تک‌رنگ و بدون تصویر با کاستی‌ها و نادرستی‌های فراوان منتشر می‌شوند، تولید چنین کتاب‌های با کیفیت تالیفی-پژوهشی بسیار مغتنم و برای هر ایرانی باعث افتخار است.