آینده کره زمین مقدمه‌ای بر توسعه پایدار برای جوانان (برنده جایزه کتاب سال)

نویسنده: فلیپ دوبوا

مترجم: محمدرضا داهی

انتشارات: انتشارات فنی ایران

کتاب «آینده کره زمین» با زبانی ساده مسایل زیست محیطی را بررسی کرده و راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از تخریب بیشتر آن و نگهداری برای نسل‌های آینده مطرح می‌کند. این کتاب نوشته مشترک «فلیپ ژ. دوبوا» و «والری گیدو»  و دربردارنده اطلاعات کلی درباره محیط زیست، تاثیر انسان و دست‌ساخته‌های بشری بر آن، همراه با 36 عکس هوایی از چهار گوشه جهان و قاره‌های مختلف است. کتاب در پنج بخش با نام‌های «تنوع زیستی و زیستگاه‌های طبیعی»، «تغییرات آب‌وهوایی»، «جمعیت»، «کشاورزی و تولیدات» و «آلودگی» مسایلی مانند تنوع زیستی، توانمندی‌ها و پیچیدگی‌های توسعه پایدار را در سراسر جهان با زبانی ساده بررسی می‌کند.

کتاب برای مخاطب نوجوان نگاشته شده است و به خوبی با میزان آکاهی‌ها و اطلاعات این گروه مخاطب تناسب دارد. یکی از اشکالات کتاب عدم ارجاع به کتب دیگر و اطلاعات بیشتر جهت مطالعه تکمیلی است. اهمیت موضوع حفاظت محیت‌زیست بسیار زیاد است اما مطالب کتاب اندکی قدیمی است کتاب اصلی در سال 2004 نوشته شده است. ای کاش که راه‌حل‌ها و فعالیت‌های مفید بیشتر پرداخته می‌شد تا اندکی از سیاهی کتاب کم شود ولی به هر حال فاجعه زیست‌محیطی در حال وقوع است. عکس‌ها که بار محتوایی زیادی را بر دوش می‌کند بسیار مناسب و خوب انتخاب شده‌اند. کیفیت آنها مطلوب است. حروف چینی می‌توانست بهتر از این باشد. بهتر بود که عکس‌ها در یک صفحه کامل چیده می‌شد. برش وسط کتاب اندکی از لذت بصری عکس می‌کاهد.

با توجه به شکل بدیع و ابتکاری، بیان جذاب و اهمیت بسیار موضوع و توجه به این نکته که کتاب مشابه با این کیفیت یافت نکردیم پیشنهاد خرید داده شده است.